Gå direkt till innehåll
Myrorna, som tidigare presenterat Årets second hand-julklapp som ett sätt att främja en mer hållbar jul, hoppas att HUIs analyser tyder på en vändning i hur vi ser på konsumtion i en av årets mest konsumtionsintensiva perioder.
Myrorna, som tidigare presenterat Årets second hand-julklapp som ett sätt att främja en mer hållbar jul, hoppas att HUIs analyser tyder på en vändning i hur vi ser på konsumtion i en av årets mest konsumtionsintensiva perioder.

Nyhet -

Julhandeln kan stå inför ett mer hållbart skifte


Stickat, stickat, stickat! I jul vill vi värma våra nära och kära. Det spår HUI Research i sin analys över julhandeln, och låter det hemstickade plagget symbolisera det som Årets julklapp.

Myrorna, som tidigare presenterat Årets second hand-julklapp som ett sätt att främja en mer hållbar jul, hoppas att HUIs analyser tyder på en vändning i hur vi ser på konsumtion i en av årets mest konsumtionsintensiva perioder.

– Vi behöver mer hållbar konsumtion över hela året, och julen är ett utmärkt tillfälle att börja. Vi vet att många vill köpa sina julklappar second hand, och i våra butiker finns massor av stickat. Ett plagg som används och älskas av flera är det mest hållbara i längden, säger Åsa Blomberg, marknadschef på Myrorna.

I HUI Researchs prognos över julhandeln som släpptes i början av november spåddes att julklappshopparna kommer om att söka mer värde för pengarna, och att fler kommer att handla sina klappar redan i november. En sätt att göra planerade och genomtänkta inköp. Enligt analysen är drivkraften hos konsumenterna att spara pengar, men hos Myrorna ser man fler fördelar.

– Vi hoppas att prognosen slår in, eftersom vi tror att planerade inköp också generellt sett uppskattas och vårdas på ett annan sätt av mottagaren. Köper man sin julklapp second hand hos en ideell aktör är det dessutom både mer miljövänligt och bidrar samtidigt till socialt arbete, säger Åsa Blomberg.

Ämnen

Kategorier

Relaterat innehåll

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrornas uppdrag består i huvudsak av tre delar: vi ska spara på miljön genom att öka återanvändningen i Sverige, vi ska erbjuda arbetspraktik till människor som står långt från arbetsmarknaden och vi ska skapa ett stabilt ekonomiskt överskott som går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna ägs av Frälsningsarmén.

Myrorna
Tegelbruksvägen 47
145 53 Norsborg
Sweden