Nyhet -
Kraftigt ökad försäljning av tavlor efter avtäckningen av Årets second hand-julklapp
Sen det stod klart att Årets Second hand-julklapp är tavlan, har försäljningen av tavlor skjutit i höjden hos landets största second hand-aktör Myrorna. I snitt ser man en ökning med 32%, och i vissa butiker har försäljningen dubblats. Samtidigt visar ny statistik från Svensk Handel att försäljningen under Black Friday minskade jämfört med de två föregående åren.
– En spännande tid för handeln, säger Myrornas marknadschef Åsa Blomberg.
Sedan Årets Second hand-julklapp avtäcktes i TV4 Nyhetsmorgon, har försäljningen av tavlor ökat med 32 % i snitt i Myrornas butiker. Somliga butiker upplever så mycket som en 100-procentig ökning av försäljningen.
– Det verkar finnas ett uppdämt behov, ökningen är verkligen tydlig! Vi fortsätter att leverera ut tavlor för fullt till våra butiker, så att alla som vill köpa Årets Second hand-julklapp kan göra det, säger Åsa Blomberg.
Enligt en färsk konsumentundersökning av Svensk Handel var konsumtionen under årets Black Friday lägre än de senaste två åren. Svenskarna uppger bristande behov som den främsta anledningen till det svalnande intresset under de konsumtionstäta dagarna kring Black Friday. Nu står julhandeln för dörren, en period där omkring 80 miljarder kronor omsätts årligen och det mesta är nyproducerat.
– Det är en spännande tid för handeln just nu, där positioner flyttas. Att fler vill handla mer hållbart i kombination med det ekonomiska läget gör en förskjutning mot second hand möjlig. Dessutom bidrar en second hand-julklapp från Myrorna till Frälsningsarméns sociala arbete. Det blir en godare jul för fler, så ett skifte är välkommet, säger Åsa Blomberg.
Om Årets second hand-julklapp
Årets second hand-julklapp lanserades av Myrorna efter det att en undersökning visat att svenskarna vill både ge och få julklappar som inte är nyproducerade. Utöver tavlor är ljusstakar, smycken och böcker några av de ting som toppar shopping- och önskelistan.