Pressmeddelande -
Myrorna fyller 120 år – och uppmanar till ökad shopping
Idag startar second hand-aktören Myrorna sitt 120-årsjubileum. Det firas bland annat med ett upprop för att få fler att se fördelarna med second hand och våga sig in i butikerna.
22 % av svenskarna handlar aldrig second hand, och 60 % handlar bara någon gång per år eller mer sällan. Det visar en ny undersökning från Myrorna.
- De flesta av oss har inga problem med att sova i begagnade lakan på hotell, men många kan inte tänka sig att använda en tröja som någon annan har burit. Det vill vi ändra på, säger Caroline Andermatt, VD på Myrorna.
Mycket har hänt sedan några damer på Östermalm startade den första Myrorna-butiken 1896, men grundtanken finns kvar; att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Idag har hållbart blivit stort och många lånar och byter istället för att köpa nytt. Samtidigt är konsumtionen hög och slit-och-släng-beteendet stort; svensken slänger 8 kilo textil i soporna varje år[1], och 7 av 10 använder bara hälften av kläderna i sin garderob[2].
Myrornas undersökning visar att de vanligaste anledningarna till att handla second hand är att spara pengar, att värna miljön, att bidra till välgörande ändamål och att hitta unika saker och kläder.
- Second hand är fantastiskt; vinsten går till social verksamhet och med lite träning kan du hitta både snyggare och kvalitetsmässigt intressantare kläder än i en ”vanlig” butik. Dessutom är miljöbesparingen enorm. Vi sparar 11 000 liter vatten varje gång ett par jeans byter ägare. Du behöver heller inte fundera på under vilka villkor plagget tillverkats eller bidra till att kemikalier går ut i marken, säger Caroline Andermatt.
Som en del i satsningen på att få fler att handla second hand lanserar Myrorna i början av oktober microkursen "Lär dig handla second hand". Kursen är skapad för alla som känner sig lite vilse när de går in i en second hand-butik, och som vill få hjälp och inspiration att hitta sin stil.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 28 april -1 maj 2016 har sammanlagt 1006 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år i Sverige. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad avser kön, ålder och region.
[1] http://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Avfall/Avfallsforebyggande-program/Textil/
[2] http://www.mynewsdesk.com/se/myrorna/pressreleases/myrornas-uppmaning-till-svenskarna-i-samband-med-klimatmoetet-slaeng-inte-klaeder-i-soporna-1265843
Ämnen
Kategorier
Om Myrorna
Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges största butikskedja för second hand-varor och den största insamlingsaktören i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 34 butiker, från Luleå i norr till Malmö i söder. Vi har ca 450 anställda och sysselsätter ungefär 2000 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. Utöver det låter vi ca 500 personer varje år göra sin samhällstjänst hos oss.
Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna har de senaste fem åren haft ett överskott på över 200 miljoner som har gått till Frälsningsarméns sociala arbete.
Läs mer på myrorna.se.