Gå direkt till innehåll
I vintras genomförde Myrorna och Prettypegs samma idé, men i mindre skala. Denna gång tar den kreativa verkstaden plats inför publik, i Mall of Scandinavia den 21/10.
I vintras genomförde Myrorna och Prettypegs samma idé, men i mindre skala. Denna gång tar den kreativa verkstaden plats inför publik, i Mall of Scandinavia den 21/10.

Pressmeddelande -

Myrorna och Prettypegs skalar upp i Mall of Scandinavia

Upcyclade möbler och hållbar inredning går hand i hand. När Myrorna och Prettypegs bjuder in till en heldag i hållbarhetens tecken blir det både stilsäkert, kreativt och humant. Till sin hjälp har de ett gäng handplockade influencers med fokus på design, inredning och möbelvård, som med sin insats samlar in pengar till arbetet mot människohandel.

Den 21 oktober är hållbara möbler i fokus på Mall of Scandinavia, när second hand-kedjan Myrorna, tillsammans med Prettypegs och en kunnig skara ambassadörer slår ett slag för upcycling och inredning. Aktörerna vill visa hur man med små medel kan ge möbler en personlig prägel och längre livslängd. Att öka användningsgraden på våra möbler, är viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv:

– Utmaningen idag ligger inte i att producera möbler som håller i 20 år, utan snarare i att vi ska vilja behålla våra möbler längre än vi gör idag. När man lägger lite extra kärlek på möbeln, genom att till exempel måla om den eller bara byta ut ben och knoppar får den plötsligt nytt liv och vi behåller den längre. I slutändan gör det väldigt stor skillnad för miljön att använda möbler som redan finns – istället för att köpa nyproducerat, säger Jana Cagin, grundare till Prettypegs.

Ifjol fick Myrorna in 5920 ton prylar från sina givare och många tusen möbler och prylar såldes i kedjans butiker. Bland det som skänks och säljs kommer en hel del ursprungligen från IKEA. Under evenemanget i Mall of Scandinavia ges 10 av dessa möbler nytt liv inför besökarnas ögon. Initiativets inbjudna influencers får varsin IKEA-möbel från Myrorna, som de kommer att arbeta med under dagen. De färdiga möblerna auktioneras sedan ut via nätet och 50% av vinsten går direkt till Frälsningsarméns arbete mot människohandel. Förutom möbelverkstad, blir det föreläsningar och annat spännande på temat hållbarhet och möbler.

– Vi vill visa att begagnade möbler kan ge hemmet ett högt designvärde. Då är det perfekt att samarbeta med Prettypegs! Inredningstrenden just nu är personlig och genom att handla second hand kan man få möbler och prylar med en unik touch, särskilt om man gillar att pyssla med sina saker. Men även för de som inte orkar göra så stora ingrepp, det räcker ju med små justeringar. Dessutom finns det en stor klimatnytta i att handla hållbart! En nyproducerad soffa, till exempel, orsakar i genomsnitt 300 kilo i koldioxidutsläpp, säger Lotta Kökeritz, Myrorna.

Myrorna är Sveriges mest välkända kedja för second hand. Årligen görs miljontals hållbara val i butikerna runtom i landet. Ifjol såldes till exempel 2304 soffor och 2524 fåtöljer. I höst satsar kedjan på inredning och prylar, med kampanjer, samarbeten och det stundande evenemanget tillsammans med Prettypegs.

– Vi vill skapa en kreativ verkstad som inspirerar till ett hållbart tänkande och visa hur enkelt och framförallt roligt det är att återanvända det man redan har istället för att köpa nytt! Med små medel kan vilken anonym IKEA-möbel som helst bli någonting personligt och unikt! Vi hoppas att många kommer och hälsar på oss den 21 oktober, säger Jana Cagin, grundare till Prettypegs.

Våra handplockade influencers är:

Ida Hansson - @NordicRemake

Viktoria Holmgren - @BaraVickan

Malin Sylvan & Anna Mighetto - @MrsMighetto

Mimmi Staaf - @mimmistaaf

Madeleine Asplund Klingstedt - @AsplundKlingstedtInteriör

Elin Andersson - @Elin&Alva

Ellinor Halling - @ellinor_halling_design

Alva Fierro - @alvafierro

Linda Hansson & Louise Lemming - @Vintagefabriken

Pernilla Jansson - @PernillasInteriör

Ämnen

Kategorier


 

Om Myrorna

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges största butikskedja för second hand-varor och den största insamlingsaktören i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 33 butiker, från Luleå i norr till Malmö i söder. Vi har ca 370 anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. Utöver det låter vi ca 500 personer varje år göra sin samhällstjänst hos oss.

Läs mer på myrorna.se.

Kontakter

Caroline Andermatt

Caroline Andermatt

Presskontakt VD 0736-88 69 70
Anna Östergren

Anna Östergren

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef

Relaterat innehåll

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrornas uppdrag består i huvudsak av tre delar: vi ska spara på miljön genom att öka återanvändningen i Sverige, vi ska erbjuda arbetspraktik till människor som står långt från arbetsmarknaden och vi ska skapa ett stabilt ekonomiskt överskott som går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna ägs av Frälsningsarmén.

Myrorna
Tegelbruksvägen 47
145 53 Norsborg
Sweden