Pressmeddelande -
Smart nudge ska hjälpa fler att skänka
7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Nu ska beteendedesign och metoden nudging hjälpa konsumenterna att rensa. Med idén ”RE:Use Kit" visar Beteendelabbet och Myrorna att du faktiskt inte behöver allt du äger. Nu har projektet fått finansiering från Vinnovas Innovationsprogram.
– För Myrorna handlar det alltid om att få fler att tänka på återbruk. Att samarbeta med beteendestrateger för att ta reda på hur vi kan underlätta för våra givmilda kunder är otroligt intressant. Dessa insikter kan på sikt rädda jorden! säger Emma Enebog, hållbarhetschef på Myrorna.
7 av 10 svenskar använder bara hälften av kläderna i sin garderob. Trots det gallrar vi sällan bland galgarna. För 6 av 10 dröjer det ett år eller mer mellan garderobsrensingarna. Idén som ska lösa problemet är ett så kallat ”RE:Use Kit” som berättar vad ägaren är redo att ge bort. En klassisk nudge. Nudging handlar om att påverka folks beteende i en önskvärd riktning utan att behöva ta till piska eller morot. Istället görs valet enklare, så det blir lätt att göra rätt.
– Vårt RE:Use Kit visar hur inaktiv garderoben faktiskt är! Mycket av det som finns i garderoberna är sådant som aldrig används. Varför inte skänka det, då? Vi tror att det till viss del beror på det som inom psykologin kallas för ”förlustaversion”. Många års forskning visar att man tenderar att känna ett starkt motstånd till att lämna ifrån sig saker, förlusten svider mer än dubbelt så mycket som vinsten. Så vi behöver tydliggöra vinsten – ett spännande exempel på nudging! säger Ida Lemoine, VD på Beteendelabbet.
Inom ramen för de strategiska innovationsprogram som Vinnova, Energimyndigheten och Formas finansierar har Myrorna och Beteendelabbet fått finansiering för sitt ögonöppnande återvinningskit. Pengarna ska gå till att ta fram en första prototyp, som en utvald grupp ska testa i sin vardag.
– Vi längtar tills vi får se resultatet av studien! Ju fler gånger ett plagg används desto mer resurser sparar det. Att återanvända ett plagg är 15 gånger bättre för miljön än att köpa nytt. Med ett RE:Use Kit på Myrorna skulle vi kunna hjälpa många konsumenter att rensa i sina garderober och öka vår insamling. Det gör nytta både för människor och miljö, säger Emma Enebog, hållbarhetschef på Myrorna
och avslutar:
– I vårt arbete med initiativet Aktivera din garderob har vi lärt oss att folk tycker att det är svårt att veta vad de vill behålla, och vad de vill rensa ut. Nu ska de äntligen få svar på den frågan. En nudge i rätt riktning!
Om Beteendelabbet
Beteendelabbet är Sveriges första Beteendebyrå. De hjälper individer att gå från vilja till handling. Genom att kombinera psykologi, beteendeekonomi och design, kartlägger och förändrar de beteenden - med mätbara resultat. Beteendelabbets expertkunskap i beteendedesignhjälper organisationer att förstå mänskligt beslutsfattande och hur de kan designa beslutsmiljöer som hjälper deras kunder att göra mer hållbara val för sig själva och planeten.
Ämnen
Kategorier
Om Myrorna
Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges största butikskedja för second hand-varor och den största insamlingsaktören i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 33 butiker, från Luleå i norr till Malmö i söder. Vi har ca 370 anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. Utöver det låter vi ca 500 personer varje år göra sin samhällstjänst hos oss.
Läs mer på myrorna.se.