Gå direkt till innehåll
Svenskarna: ”Det här är min ideala second hand-butik”

Nyhet -

Svenskarna: ”Det här är min ideala second hand-butik”

Myrorna frågade svenskarna vad som utgör en ideal second hand-butik. Åsikterna låg sedan till grund när den äldsta Myrorna-butiken av dem alla, med hela 125 år på nacken, renoverades från topp till tå. Nu öppnar Myrorna på Götgatan 2.0.

I Myrornas kundundersökning* fick svenskar mellan 15 och 65 år svara på vad som definierar en ideal second hand-butik. Utifrån deras önskemål har nu butiken på Götgatan fått ett rejält ansiktslyft med nya golv, ny färg på väggarna och en inredning som gör det lätt för kunden att hitta vad den söker.
– Efter renoveringen som just blev klar märker vi att nya kunder hittar hit. Det är riktigt kul och alltid välkommet, säger Marie Andersson, butikschef på Götgatan.

Så har Myrorna på Götgatan fräschats upp utifrån svenskarnas önskemål

√ Rent/fräscht
”Varorna ska vara hela och rena”.

 Ordning
”Sortimentet ska vara tydligt uppdelat i olika avdelningar eller till och med våningar”.

√ Bra personal
”Personalen ska vara trevlig och serviceinriktad, kunnig och lätt att hitta”.

√ Centralt läge
”Ett centralt läge gör butiken lättillgänglig”.

√ Stort sortiment
”Ett brett sortiment och spridning på föremålen, det vill säga inte alltför likriktat utbud”.

√ Bra priser
”Priset måste vara rimligt utifrån varans skick”.

√ Inspirerande
”Varor ska vara snyggt och tydligt presenterade”.

√ Lättillgängligt
”Den butik som inte har ett centralt läge borde ligga vid ett ställe med bra kommunikationer eller parkeringsmöjligheter”.

Myrornas äldsta butik
Med viljan att göra någonting gott för de som hade det svårt startade några kvinnor en verksamhet på Östermalm i Stockholm år 1886. Grundtanken var att samla in och sälja begagnade saker och samtidigt göra social nytta. 1899 överlät kvinnorna verksamheten, som de kallade för Myrorna, till Frälsningsarmén och samma år öppnade en första butik på Götgatan i Stockholm. Över 120 år senare lever samma koncept kvar på exakt samma plats.
– Här står vi år 2022 och jobbar med samma grundtanke de hade då: återanvändning och arbetsträning. Vi kan konstatera att konceptet fortfarande fungerar. Det känns onekligen roligt och meningsfullt för vårt säljteam, säger Marie Andersson.

*Myrornas kundundersökning genomfördes under hösten 2021. I den fick personer mellan 15 och 65 år svara på frågor om deras second hand-vanor och dela sina tankar om cirkulär konsumtion. Syftet är att ge Myrorna en djupare förståelse och insikter kring second hand.

Ämnen

Presskontakt

Åsa Blomberg

Åsa Blomberg

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef 0702276618

Myrorna - Sveriges största butikskedja för second hand

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är en av Sveriges största butikskedjor inom second hand-varor och den största insamlingsaktören i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder. Vi har cirka 350 anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. Utöver det låter vi ca 500 personer varje år göra sin samhällstjänst hos oss.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna har de senaste fem åren haft ett överskott på över 200 miljoner som har gått till Frälsningsarméns sociala arbete.

Myrorna
Stensätravägen 3A
127 39 Skärholmen