Gå direkt till innehåll
​Ny undersökning: 1,2 miljoner svenskar vill handla mer second hand

Pressmeddelande -

​Ny undersökning: 1,2 miljoner svenskar vill handla mer second hand

Svenskarna vill handla mer hållbart, och skänka mer. Dessutom är våra garderober fulla med resurser som inte används – än. Det visar färska siffror från second hand-aktören Myrorna.

Vår miljöpåverkan hänger tydligt samman med hur vi konsumerar. Med tanke på att den genomsnittlige svensken köper 50 nya plagg per år, är en omställning till en mer hållbar modekonsumtion en viktig fråga för vårt klimat. Och faktum är att 1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer och nästan lika många anger att de också vill skänka mer. Siffrorna kommer från Myrornas kännedomsundersökning*, där svenskarnas relation till second hand och välgörenhet utforskas. Myrornas hållbarhetschef Emma Enebog ser en förändringsbenägenhet med stor potential:

– Idag handlar svensken 12,5 kilo nyproducerade kläder per år, och 0,9 kilo second hand-plagg. Glappet är för stort, men om 1,2 miljoner personer faktiskt valde återanvänt framför nytt lite oftare skulle de siffrorna se helt annorlunda ut! Om konsumenterna köpte 1 kilo mindre nytt och 1 kilo mer second hand kommande året, skulle det innebära att vi sparade 8100 liter rent vatten per person. Om man multiplicerar det med 1,2 miljoner personer så blir verkligen effekten av en ganska liten förändring, väldigt stor!

Hur ser det ut när det kommer till att tillvarata befintliga resurser? På frågan om hur stor andel av kläderna i garderoben som man har använt det senaste året anger 7 av 10 svenskar att de bara använder hälften – eller mindre. Trots att garderoben är full av kläder som inte används, så rensar vi knappt. 7 av 10 sorterar ur sin garderob en gång om året eller mer sällan. Dessutom säger 1 av 5 svenskar att de slänger kläderna de rensat ut.

– Vi vet att det slängs mycket i soporna, närmare bestämt 7,5 kilo textil per person och år. Trots det är det nedslående att se att så många faktiskt kastar kläder. 1 av 5! Det är helt klart undersökningens tråkigaste siffra. Vi vet dessutom att väldigt mycket av det som kastas skulle gå att återanvända, istället för att brännas. Det är en stor samhällsutmaning, som vi på Myrorna och våra kollegor i branschen kan hjälpa till att lösa genom ökad återanvändning, säger Myrornas hållbarhetschef Emma Enebog.

Att göra gott sporrar konsumenterna. 4 av 10 svenskar handlar second hand för att värna om miljön och för 3 av 10 är det viljan att agera medmänskligt som motiverar dem till att handla återanvända prylar och kläder. 3 av 5 anger att det viktigt att vinsten från det man skänker går till välgörenhetsorganisationer.

– Den självklara följdfrågan på alla insikter handlar om vad som krävs för att nudga svensken till ett nytt hållbart beteende. Är det innovationer, psykologisk kunskap, tydliga budskap eller skarpa incitament som behövs? När vi presenterar hela undersökningen vid vårt seminarium under Almedalsveckan diskuterar vi just den frågan tillsammans med branschens skarpaste hjärnor. Framtiden hänger på att vi lyckas ställa om till ett cirkulärt samhälle, säger Emma Enebog.

Undersökningen presenteras i sin helhet under Almedalsveckan på Myrornas seminarium: ”1,2 miljoner svenskar vill återanvända mer! Vilka innovativa grepp behövs för att knuffa svensken till ett nytt hållbart beteende?” Diskuterar detta gör Myrorna, Beteendelabbet, Lindex och forskare från Mistra Center/Handelshögskolan i Stockholm. Fokus ligger på hur innovationer, psykologiska insikter och cirkulära målsättningar kan hjälpa svenskarna på vägen till en mer hållbar konsumtion.

*Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-8 maj 2017 har sammanlagt 1061 intervjuer genomförts via internet med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

Ämnen

Kategorier


 

Om Myrorna

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges mest välkända butikskedja för second hand-varor och den största insamlingsaktören i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 34 butiker, från Luleå i norr till Malmö i söder. Vi har ca 370 anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. Utöver det låter vi ca 500 personer varje år göra sin samhällstjänst hos oss.

Läs mer på myrorna.se.

Relaterat innehåll

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrornas uppdrag består i huvudsak av tre delar: vi ska spara på miljön genom att öka återanvändningen i Sverige, vi ska erbjuda arbetspraktik till människor som står långt från arbetsmarknaden och vi ska skapa ett stabilt ekonomiskt överskott som går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna ägs av Frälsningsarmén.

Myrorna
Tegelbruksvägen 47
145 53 Norsborg
Sweden