Gå direkt till innehåll
Monika Kichau medverkar i Myrornas kampanj "Mode Medveten"
Monika Kichau medverkar i Myrornas kampanj "Mode Medveten"

Pressmeddelande -

​Myrorna x Monika Kichau

Till vårens första modekampanj har Myrorna bjudit in Monika Kichau, stylist, modevetare och stilinspiratör. Monika Kichau älskar second hand och kommer under samarbetet med Myrorna ge tips på hur man bäst navigerar i second hand-djungeln, berättar om sina bästa styling- och stiltips med hjälp av second hand-fynd och väljer ut sina favoriter i Myrornas webshop den 15 februari.

-Vad vore min stil utan Myrorna? Min förkärlek för second hand började på just Myrorna för över 20 år sedan, berättar Monika Kichau. Det var här jag upptäckte vilket otroligt modearkiv och utrymme för stilmässig kreativitet som finns samlat i Myrornabutikerna. Mina absoluta älsklingsplagg har jag hittat på just Myrorna – sådana som man bär år efter år.

Bland Monikas stylistuppdrag räknas SVT/Gokväll där hon stylar i den populära programpunkten ”Gör om mig”, hon är stylist för svenska artister, stylar reklam och har nu under hösten 2020 föreläst på projektet F/ACT Movement om stil, styling och second hand.

–Vi är jätteglada över att Monika vill bidra till vår kampanj, säger Åsa Blomberg, Marknads- och kommunikationschef på Myrorna. Hon har rätt tonalitet för att träffa rätt i vår målgrupp och ett starkt engagemang för hållbarhet. Tillsammans hoppas vi inspirera till att fler gör hållbara val!

"Mode Medveten" är en avsiktlig lek med ord som anspelar på att vara modemedveten, och samtidigt medveten om vad mode har för klimatpåverkan, och att man därför kan handla medvetet genom att välja second hand. Den 15:e februari avslöjas Monikas favoriter i Myrornas webbshop. De varorna finns tillgängliga i en vecka mellan 15:e och 21:e februari. 

Ämnen

Kategorier


 

Om Myrorna

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges viktigaste butikskedja för second hand-varor och en av de största insamlingsaktörerna i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 33 butiker. Vi har ca 450-talet anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. 

Läs mer på myrorna.se.

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrornas uppdrag består i huvudsak av tre delar: vi ska spara på miljön genom att öka återanvändningen i Sverige, vi ska erbjuda arbetspraktik till människor som står långt från arbetsmarknaden och vi ska skapa ett stabilt ekonomiskt överskott som går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker, från norr till söder.

Allt som säljs i våra butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i våra butiker, i klädboxar, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av våra egna lastbilar. Myrorna ägs av Frälsningsarmén.

Myrorna
Tegelbruksvägen 47
145 53 Norsborg
Sweden