Gå direkt till innehåll
Myrornas pop-up i MOOD-gallerian har både inredning, kläder och prylar. Och en massa inspiration!
Myrornas pop-up i MOOD-gallerian har både inredning, kläder och prylar. Och en massa inspiration!

Pressmeddelande -

Myrorna tar second hand till shoppingens finrum

Myrorna vill möjliggöra för fler att handla cirkulärt och satsar på att finnas där nya målgrupper kan upptäcka potentialen i second hand. Därför deltar man med en pop-up butik under hållbarhetskonceptet #InspoSTHLM hos MOOD-gallerian på Regeringsgatan, mitt i nykonsumtionens mecka.

Medvetenheten bland svenska konsumenter att välja hållbara alternativ när de shoppar ökar starkt. För vissa grupper går det långsammare och det vill Myrorna råda bot på med sin senaste satsning i MOOD-gallerians koncept #InspoSTHLM, granne med klassiska shoppingstråk. #InspoSTHLM ska vara både en marknadsplats och en oas för hållbar konsumtion. I konceptet ingår events inom hållbarhet, gratis fairtradekaffe och ett antal olika aktörer som säljer hållbara produkter i form av second hand, remake, återvinning eller hållbart producerat.

– I MOOD-gallerian har det tidigare aldrig erbjudits second-handvaror, berättar Nina Adler kommunikatör hos Myrorna. Det är på tiden att återanvändning tar plats även i shoppingens finrum, och vi ska med vår pop-up visa hur kul, enkelt och inspirerande det är att shoppa second hand.

I Myrornas tillfälliga butik erbjuds inspirerande events, föreläsningar, personal shopper och specialkoncept. Tanken är att nå cityflanerande konsumenter och ge inspiration till att bryta invanda konsumtionsmönster.

– Myrorna vill bidra till omställningen från linjär konsumtion till cirkulär, och letar hela tiden efter nya sätt att nå fram, säger Nina Adler på Myrorna. Att finnas med när MOOD-gallerian satsar på hållbarhet med sina upp till 6 miljoner besökare per år är en enorm möjlighet att frälsa nya konsumenter till återanvändning.

Inredningskonceptet Upgrade by Sanna är en av de nya tjänsterna Myrorna lanserar i höst, och som man kan uppleva på plats i MOOD. Det är inredningsprofilen Sanna Evers som uppgraderar vanliga möbler från Myrorna till unika och klassiska inredningsdetaljer. Spännande med konceptet är att även företag kan anlita sig av Sanna när de ska inreda sina kontor.

Myrorna samlar årligen in 7000 ton textilier och 6 800 ton prylar. Förutom att se till att dessa gåvor återanvänds, så arbetar Myrorna fokuserat med social hållbarhet. Allt överskott från försäljningen går till Frälsningsarméns sociala verksamhet. Pengarna används till exempel till behandlingshem för missbrukare, skyddade boenden för kvinnor utsatta för trafficking, sommarkollo för barn eller frukost, värme, dusch och rena kläder till en hemlös. Dessutom är det många hundra personer som årligen gör sin arbetspraktik på Myrorna.

Ämnen

Kategorier


 

Om Myrorna

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Vi är Sveriges viktigaste butikskedja för second hand-varor och en av de största insamlingsaktörerna i vårt land. Vi har stora produktionsenheter på flera ställen i landet och 33 butiker. Vi har ca 450-talet anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. 

Läs mer på myrorna.se.

Kontakter

Caroline Andermatt

Caroline Andermatt

Presskontakt VD 0736-88 69 70
Anna Östergren

Anna Östergren

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrorna är en av Sveriges största och äldsta second hand-aktörer med över 30 butiker från norr till söder och en webbshop med över 1 000 auktioner i veckan. Hela det ekonomiska överskottet från Myrornas försäljning går till Frälsningsarméns arbete för människor som lever i utsatthet i Sverige.

Myrorna

Tegelbruksvägen 47
145 53 Norsborg
Sweden