Gå direkt till innehåll
Myrorna och Tradera i gemensam Barbie-kampanj

Pressmeddelande -

Myrorna och Tradera i gemensam Barbie-kampanj

Barbie som fenomen tycks aldrig gå ur tiden, men i sommar råder extra stor hajp tack vare filmen Barbie som går upp på svenska biografer den 21 juli. I samband med filmpremiären gör Myrorna och Tradera gemensam sak i en auktionskampanj där de populära dockorna är i full fokus. Som alltid när något säljs hos Myrorna går hela överskottet till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige.

Ja, Barbie är verkligen i ropet och under perioden 14–30 juli ger auktionssajten Tradera tillsammans med second hand-kedjan Myrorna henne extra mycket kärlek. På en kampanjsajt på Tradera kommer man då att samla Barbiedockor, kläder och andra härliga, rosa tillbehör som människor från hela landet har lämnat in till Myrorna.

– Det är alltid roligt med saker som av de flesta upplevs mer värdefulla när de inte är nyproducerade, och så är det ju verkligen med Barbie. Barbiedockan påminner oss också om tjusningen med det tidlösa – att vi inte alltid behöver jaga en ny trend för att det ska kännas intressant, säger Caisa Ingmarsdotter, försäljningschef på Myrorna.

Många år på nacken – och alltmer populär

Den första Barbiedockan lanserades 1959 och blev snabbt folkkär. Hon skapades av affärskvinnan Ruth Handle, delägare i leksaksföretaget Mattel, som namngav dockan efter sin egen dotter, Barbara.

64 år senare kan vi konstatera att succén håller i sig – och att Barbiedockorna verkligen håller. Både hos Myrorna och Tradera, två av Sveriges största aktörer inom second hand, ser man ett stort och ökande intresse för att köpa och sälja begagnade Barbiedockor.

– Barbie är alltid på kartan, men just nu råder verkligen feber! Snittpriserna på Barbiedockor och Barbiekläder har under det senaste kvartalet stigit med 21 % jämfört med föregående år och antalet Barbie-annonser som lagts ut har under samma period ökat med 10 %, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.

En leksak för en god sak

Den som budar på en Barbiedocka eller ett tillbehör och vinner auktionen är inte bara själv en vinnare. Hela Myrornas ekonomiska överskott går till Frälsningsarméns sociala arbete i Sverige, som hjälper människor i vårt land som på olika sätt har det svårt. Det kan exempelvis handla om att hjälpa en utsatt kvinna med skyddat boende, att en barnfamilj får hjälp med matkassar och blöjor eller att en ensam äldre får socialt utbyte och stöd. Med andra ord – den som vinner en auktion gör verkligen en schysst handling.

Myrornas utvalda Barbieauktioner på Tradera, med dockor, kläder och rosa accessoarer, pågår mellan den 14 juli och 30 juli och finns samlade här: Myrorna X Barbie | Tradera.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Om Myrorna

Myrorna ägs av Frälsningsarmén och allt ekonomiskt överskott från verksamheten går till Frälsningsarméns sociala arbete. Vi är en av Sveriges största butikskedjor inom ideell second hand och en betydande insamlingsaktör. Vi har produktionsenheter på flera ställen i landet och ett 30-tal butiker.

Läs mer på myrorna.se.

Kontakter

Caroline Andermatt

Caroline Andermatt

Presskontakt VD 0736-88 69 70
Anna Östergren

Anna Östergren

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef

Myrorna – en av Sveriges största butikskedjor för second hand

Myrorna är en av Sveriges största och äldsta second hand-aktörer med över 30 butiker från norr till söder och en webbshop med över 1 000 auktioner i veckan. Hela det ekonomiska överskottet från Myrornas försäljning går till Frälsningsarméns arbete för människor som lever i utsatthet i Sverige.

Myrorna

Tegelbruksvägen 47
145 53 Norsborg
Sweden